A nyereg általában bőrből készül, és egy keretre épül, amelyet váznak neveznek és a hagyomány szerint rétegelt lemezből van. Manapság azonban gyakran szintetikus anyagokkal helyettesítik mind a fát, mind a bőrt.
A "rugós vázú" nyereg, amelyben a fa mindkét oldalán van egy rugós fémbetét, kényelmesebb, mint a "merev vázú" nyereg.
Ugrónyereg
Azoknak a lovasoknak, akik díjugró vagy magasabb színvonalú tereplovagló versenyen kívánnak részt venni. Ennek hosszabb a váza és jobban előrenyúlik a nyereg szárnya.
Díjlovagló nyereg
Sokkal mélyebb ülésű, nyeregszárnya pedig egyenes, ami lehetővé teszi, hogy a lovas hosszú kengyellel lovagoljon és a lábának nagyobb része érintkezzék a lóval.
Univerzális nyereg
Sok lovas számára az univerzális nyereg a legpraktikusabb. Ezek általában rugalmas vázzal készülnek, ahol a rugalmasságot a favázra erősített fémlemezek biztosítják. Ezeket használhatjuk ugratáskor, terepen, de síkon való idomításhoz is.
Western nyereg
A western nyereg a spanyol hódítók által Amerikába hozott nyergekből alakult ki, alkalmazkodva a cowboyok igényeihez. Ezek kényelmet biztosítottak a hosszabb utazásokhoz.
Dámanyereg
Az 1920-as évekig a hölgyek ilyen nyergekben lovagoltak. A dámanyereg olyan biztonságos, hogy a rajta ülő lovas akár kisebb ugrásokat is vállalhat. Manapság ennek a lovaglási módnak az újjáéledését láthatjuk főként Nagy-Britanniában, ahol van külön egy "Hölgyek Dámalovas Egyesülete" is, amely évente rendez egy bemutatót és számos továbbképzést is.
A nyereg felszerelése
1.Kössük ki a lovat, és közben beszéljünk hozzá. A nyerget bal oldalt tesszük fel a lóra, így bal kezünkkel az elülső ív, a jobbal pedig a hátsó nyeregkápa alá nyúlhatunk, és jócskán előre a mar irányába helyezzük fel.
2.Óvatosan csúsztassuk hátra a megfelelő helyre, menjük át a másik oldalra és engedjük le a hevedert. Mindig a ló előtt menjünk el, mert megijedhet és megrúghat.
3.Menjünk át a baloldalra és rögzítsük a hevedert.
4.A csatoknak passzolniuk kell, és a heveder alá rögzített állapotban is be kell tudnunk dugni a kezünket. Becsatoláskor álljunk a ló lapockája mellett.
5.Győződjünk meg róla, hogy a heveder nem csavarodott e meg, és a nyeregalátét a helyén van-e.
6.A csatvédőket húzzuk rá a csatokra. A ló lábát előre húzva kisimíthatjuk a bőr gyűrődéseit.
7.Felszállás előtt ellenőrizzünk mindent újra. (biztos, ami biztos)